Wednesday, June 13, 2012

Water Rocket & Parachute

Assalamualaikum. Yesterday was my birthday, yey sama dengan kak fatin liyana. Ahaks *gelak comel*. Haha, ok aku bukan nak cerita pasal birthday aku, aku nak story pasal pertandingan yang aku masuk harini. Aku tak ingat nama penuh competition tuu tapi yang aku tau aku kena buat water rocket and rocket with parachute.

Pertandingan ni diadakan dekat sek adik aku, haih pemes betul sekolah dorang. From my school, yang terpilih buat mende ni farra, suhaimi, amzar, shahrul, firdaus and me. Setiap sek ada 6 orang tapi kena bahagikan jadi 3 kumpulan. So cikgu teamkan aku dengan firdaus. Act, kami memang tak tahu langsung pasal buat benda ni. Buat roket pun tak hebak mana, haha lagipun dekat sek aku takde launcher. Kesian kan..

Awal-awal sebelum pertandingan mula boleh test dulu roket memasing, haha si firdaus pegi test roket kesayangan dia. Laju nak mampos tapi nosecone dia pecah so kena guna roket lain untuk real competition. Tu laa, excited sangat. Haha, yang parachute tuu bila test nosecone dia taknak terbuka. Memang tension gila. Tawakal je la last sekali.

Semua ada 7 buah sek tak silap aku, first sekali ayer hangat 1. Yang ni untuk sesaran. Kena pandai-pandai adjust sendiri sudut dia, pressure dorang dah tetapkan 60. Ayer hangat 1 tak masuk sesaran. Then tunku putra 1(farra n suhaimi). Dorang kena launcher yang rosak. Kena pegang launcher tuu so dia tak seimbang, jauh dah cantik tapi tak masuk sesaran. After that, sek kelibang kot and the list goes on.

Dah habis kumpulan 1, start balik dengan ayer hangat 2. Aku rasa dorg pon tak masuk. Then tunku putra 2 aku dengan firdaus. Semua kena guna launcher yang tak rosak. Time firdaus pam aku bertawakal je laa, sudut tuu aku agak-agak je. Macam-macam doa aku baca, haha. Then aku tekan ape ntah benda tuu macam brek basikal. Haha, roket tuu landing masuk bulatan. Dari jauh nampak dekat gila dengan sesaran tapi bila pegi dekat jauh nak mamp. Kitorg punya 5 meter. Agak jauh laa.

Tunku putra 3 amzar dengan shahrul. Time dorang aku tak sempat tgk sebab aku pegi tengok sesaran tuu. Haha, dah lawan baru nak tengok. Memang kena pandai-pandai bajet air kena letak banyak mana and sudut . Dah habis kumpulan 3, start balik. Untuk roket air memang kena buat 2 kali. Kali kedua aku dengan firdaus buat dia pegi ke kiri. Sayang gila, sebab dah sejajar dengan sesaran. Yang farra dengan suhaimi pon cuma dorang ke belah kanan.

Waktu kumpulan lain buat aku cecepat pegi tengok parachute mana yang sesuai. Memang konpius gila parachute mana yang nak terbang paling lama. Kecil ke besar. Last sekali buat yang besar. Memang parachute last minute ahh yang tuu. Tapi alhamdulillah tp 2 n 3 guna yang tuu. Dia terbang lama laa jugak. Nasib baik dia kira markah keseluruhan. Campur tiga-tiga kumpulan. Act kitorang dah pasrah memang takkan menang. Dapat sijil pon jadi laa.

Dalam pukul 1 macam tuu keputusan diumumkan. Ada banyak kategori. Mula-mula semua orang dapat sijil penyertaan. Then kategori sesaran johan dekat sekolah mahsuri 3. Johan parachute dekat langkawi 2. Johan sesaran n parachute aku tak ingat sape. Johan keseluruhan mahsuri. Aku dengan firdaus dapat ketiga untuk sesaran n parachute. Untuk berpasukan pon tunku putra dapat ketiga. Ok lah kan daripada takde. Terkujat jugak aku tak sangka menang laa jugak even bukan johan. Gambar dekat aku takde, ada dekat cikgu. Kalau sempat nanti aku upload lain. InsyaAllah

Kenapa aku rasa macam serious je post kali ni?

0 comments: