Monday, January 6, 2014

Solat Diakhir Waktu

Assalamualaikum :) 

Haaa, harini aku nak share something yang aku jumpa. Kinda reminder la, so elok kalau kongsi. Kan sharing is caring haha. Ok jom tengok!


Rupa-rupanya ada cerita kalau kita lewatkan SOLAT. Jika berpuasa, amalan kita terus pada ALLAH. Tapi jika kita bersolat, ada posmen pula yang hantarkan amalan kita pada-Nya.

Setiap kali kita solat, ada MALAIKAT yang hantarkan amalan solat kita pada-Nya... ia kena melalui tol-tol di setiap lapisan langit. Malaikat yang menjaga setiap tol ni. Jika solat pada awal waktu, tidak perlu bayar tol. Maknanya tak ada sekatan. Tak ada jam. Malaikat terus sampaikan amalan kita pada ALLAH SWT untuk dinilaikan.

Jika solat pada akhir waktu, tak perlu bayar tol juga, tapi sekatannya, masya-Allah! Di langit pertama, penjaga tol marahkan posmen kita. Disoalnya, kenapa lewat poskan amalan kita? Merayu-rayu malaikat posmen kita minta diberi laluan, tapi penjaga langit pertama tak hiraukan, sebaliknya amalan lewat solat tadi dicampakkan balik ke bumi lalu jatuh berderai! Tapi dikutip semula oleh malaikat posmen kita. 

Satu persatu dikutip sambil terus merayu untuk ke lapisan langit kedua. Kat langit kedua, samalah juga. Malaikat posmen kita kena marah sebab lambat hantar amalan kita. Merayu lagi tapi tak dipedulikan lalu amalan kita yang lewat tadi dilemparkan. Jatuh berderai lagi, tapi dikutip satu persatu oleh malaikat posmen kita. 

Malaikat posmen pon merayu lagi untuk diserahkan amalan kita pada ALLAH. Kat langit ketiga, Ya Allah kena marah lagi malaikat posmen kita sebab lewat hantar amalan tersebut. Takde kompromi terus dibaling amalan kita tu. Jatuh berderai. Takde nilai, tak dikutip dan dirayu lagi.

Maka tak sampailah amalan kita pada ALLAH seolah-olah macam kita tak solat jugak. Jadi bersedialah kita menerima pembalasannya, kalau tak kat dunia, dekat akhirat nanti...hilang duit, hati risau, ujian bertimpa-timpa. Macam tak berbaloi kita solat tapi tak diterima. Dah la takde nilai pastu kena azab lagi ada la. 

So pengajarannya, jangan la lengah-lengahkan solat. Terutamanya kalau solat tu waktu dia singkat macam Subuh dengan Maghrib. Kesian malaikat posmen kita sebab kena marah padahal bukan salah malaikat posmen tu tapi sebenarnya berpunca dari kita sendiri.

Aku pun tak de la sempurna sangat solatnya tapi still cuba memperbaiki kelemahan bila solat. Contohnya selalu teringat benda pelik-pelik bila solat. Tu yang lemah tu, haha. Peringatan untuk semua orang Islam dan diri sendiri.



0 comments: