Friday, March 23, 2012

Observatory Solar & Stellar

Assalamualaikum and hello boyfriends and girlfriends. Annoying kan aku nie, seminggu sekali baru nampak muka. Aku tau aku salah stop stop jangan baling telur. Ciss tak jadi ahh nak cite *merajuk 5 minit*

Duration merajuk dah tamat, LOL. Tonight~ tonight~ tonight~ *nyanyi lagu bigbang tonight* Ok ok aku gurau je. Harini aku nak cerita pasal lawatan yang aku pegi hari Selasa haritu. Astaga budak ni, lawatan hari Sabtu harini dah hari JUMAAT baru nak cerita. So what? Who cares itu pon nasib baik aku ada selera nak hupdate, kalau tak jangan harap *apasal tetibe mood kejam nie*

Balik ke pangkal jalan, hari Isnin haritu tengah aku exam tetibe ada budak laki datang kelas aku cari aku. Dia bawa 2 keping kertas. Aku ingat aku dapat surat sebagai pelajar terbaik bulanan ke hape ke wkwkwkwk ghupenye satu surat pasal latihan hoki petang tuu and lagi satu tec Najat amanahkan aku pilih 10 org untuk pegi lawatan dekat LADA. 5 girls and 5 boys.

Dengan rasa bangganya cikgu seperti bagi kuasa veto dekat aku wkwkwkwk aku pilih lah org2 tersebut. Boys takyah pilih sebab boys dalam kelas aku pon memang lima org. Kesian kan? Haha tapi haritu suhaimi pulak tak datang so digantikan dengan seorg lagi girl. Indeed tec nak a.s.a.p. Indeed konon wkwkwk *mukatoya.jpg* Tapi aku stress sangat sebab perempuan kena pilih 6 org jer padahal kawan-2 aku banyak tak terkira. Sobs sobs TT_TT

So aku pilih alia, anis, farah, faraheen, hikmah and for sure aku lah kan. Aku pilih dorang setelah membuat ujian saringan yang sangat menyerabutkan otak aku. Heh kau hengat senang ke, naik beruban doh rambut aku. Haha, so dah habis pilih orang pukul 12 camtuu tec suruh jumpa dia pukul 12 dekat bilik guru. Nota yg tec tulis atas kertas tuu lebih kurang macam ni


"10 pelajar berkenaan jumpa saya pd pukul 12.00 di Bilik Guru pada hari ini. Jangan lewat. Siapa lewat tak boleh ikut"

Homakaiii intro pon dah panjang tu belum lagi masuk cerita dekat sana. Haha, so I'll summarize it ok. Esoknya hari Selasa kitorg pegi sek macam biasa, pakai baju sek, tunggu dekat kantin sebab bas datang pukul 7.45 pagi. Kitorang naik bas sekali dengan budak Kedawang. Ingatkan ada laa budak2 laki dari sek kedawang tapi hampeh takde. Melepas aku nak buat pakwe. Sempat lagi, awal2 lagi niat dah tak baik.

Sampai dekat LADA lebih kurang 8 pagi macam tuu kot. Masuk dalam dewan, dorang bagi taklimat sikit tentang aturcara majlis then makan pagi. Peh, dapat makan free beb. Memang bestlah haritu kan, pagi, tengah hari dengan petang dapat makan free. Dahlaa sedap2, save duit walaupun dewan tuu dekat gila dengan McD. Jalan kaki 5 minit je kot. Alhamdulillah rezeki.


Dah habis breakfast, ceramah pon start. Ceramah pasal kelas setia, act kitorg pon tak tahu mende kelab setia nie tapi buat2 tahu and mengaku jelah yang kami nie memang setia. Wkwkwkwk, ceramah ni terangkan tentang hak-hak pengguna cenggitu lah. Alah korg macam tak tahu, form 3 ada belajar dalam KH kan. Eh form 3 ke? Haha *bukak balik buku kh ting 3* *tepuk dahi* "Laaa aku dah form 4 ghupenye" Abaikan kemerapuan gwa


Back to the point, yang tak boleh blah aku, alia dengan anis kena duduk depan sekali. Memang rimas, dahlaa haritu aku sakit belakang sebab petang Isnin tuu main hoki. Dah lama tak main tu lah jadi, tambah pulak aku tak ukup tidur memang macam cacing kepanasan aku dibuatnya. Habis kematu bontot aku duduk lama-2. Berbekalkan tudung aku yang muncung ke depan nak mamp, spec and mp3 disumbat dalam telinga, ditambah dengan faktor kedudukan aku yg strategik last sekali aku tertidur. Haha, aku pantang bila tidur ada orang snap gambar aku. Time aku tengah ready lawa-2 taknak snap -..-

Pukul 12 kami dilepaskan utk lunch. Sedap sangat, disebabkan rasa macam kenyang lagi sebab breakfast pagi tadi tak sempat dicernakan dengan sempurna aku dengan anis ambil langkah inovatif dengan berkongsi makanan akhirnya diri masing-masing merana sebab makanan sedap sangat and tak cukup utk kami dua org. Tu laa budak az nie manja sangat. Haha, waktu breakfast kami makan dekat luar bilik dewan tapi waktu lunch abang-2 tuu *eh abang ke pakcik?* Haha tak kisah dorg suruh kami makan dekat dalam sebab nak tengok filem.


Lepas makan kami boleh berehat sebab petang tuu kami ada lawatan sambil belajar. Disebabkan dah masuk waktu Zuhur, so pegilah solat. Dah nama pon perempuan mesti lah ada yang tak boleh solat kan so apa lagi mentang-2 dekat situ ada komputer dilengkapi dengan internet mengonlinekan diri lah mereka-mereka yg berkenaan. Haha, bila dah nak bertolak kami diberi kesempatan untuk merembat segala jenis pamphlet nad posters and also some magazines. So apelagi ambik kesempatan lah kitorang. Wkwkwkwk, daripada ringan terus jadi berat beg. Disebabkan aku nie tamak, aku nampak bebudak sek lain ambik calendar besar nak mamp so aku pon tak malu pegi mintak nasib baik ada lagi. Dah orang bagi kan, rezeki tu. Haha dahla free!


Kejadian yang memalukan di dalam bas terjadi. Takyah cerita ah, lagipun aku tak tahu nak cerita macam mana LOL. Act kami tak tahu pon dekat mana destinasi seterusnya so kami pon watdek jer. Haha aku tak tahu pulak dekat Langkawi ada tempat macam ni. Nama tempat yg kami nak pegi ialah Observatori Solar dan Stellar seperti yg dinyatakan oleh tec. So there were many quest that pops out from my mind that time such as where is it? Is it fun? What are we going to do there? and etc.


Ghupenye tempat tu dekat Hutan Simpan Bukit Malut, ek enaa nak commercial jer kan nama. Haha, Subhanallah cantik sangat tempat tuu. Aku tak tau pon dekat Langkawi ada tempat cantik macam tuu. Tak tercapai di akalku *eceh* haha. Lagipun tempat tuu tak open untuk public maybe sebab tuu tak ramai yang tahu.

Alamak, noise! Aku pon taktau kenapa Y_Y

Senibina Observatori Negara Langkawi (ONL) tuu menarik gila. Ok meh aku nak cite, angpa mesti penah pi Planeterium Negara kan? Haaa, ONL nie macam tuu laa cuma dia tak open utk public tapi sesape yg datang nak buat research yg berkaitan dengan astronomi boleh buat special request utk tinggal dekat sini. Cantik tempatnya. Siap dengan office utk buat kerja, pantri and etc. Permohonan secara online/call. Wah, dah macam promoter lah pulak aku wahaha mintak2 aku boleh pegi sana lagi. Eh sape yg nak tinggal dekat sini utk buat research or etc tak dikenakan bayaran kot. BESTKAN!

Ada bakat tak gwa nak jadi astronomer? *angkat kening

Kami dibawa ke sana sebab nak ditunjukkan telescope solar & telescope stellar. As you know, solar stand for sun right and stellar for the star. Tapi kami boleh skodeng*bak kata abang ..... haha aku tak ingat nama dia* matahari je lah. Macam mana nak skodeng bintang dah kami pegi waktu siang. Haha, nasib baik waktu tu hujan dah berhenti kalau tak, tak dapek lah eden nak nengok matahari.


Memang aku amazed gila bila dome & telescope tuu berpusing. Ye aku tau aku jakun, haha siap rakam macam pffftt budak nie kuno LOL! Observatori tuu ada 4 tingkat, tak silap aku tingkat paling atas untuk stellar and tingkat 3 untuk solar. Ya Allah, tangga dia memang mengecutkan jantung aku. Dahla pakai stokin, licin nak mamp. Aku rasa kalau jatuh sikit pon dah boleh kojol, umo baru 16 tapi bila naik tangga tu rasa macam umo 61. Haha// cuak beb!


Dah habis melawat kami diberi makan petang. Bersyukur sekali lagi dapat makan free. Wahahaha, terima kasih bebanyak. Nanti panggil kami lagi yer. Time nak balik tuu, sempat laa snap pic macam jakun dekat luar tuu. Haha rugi kot kalau tak tangkap gambar sebab pemandangan dia cantik sangat! Bila dah ada dalam hutan simpan coverage pon takde nak call parents memasing. Act, kami dimaklumkan balik pukul 5 tapi ntah tang mana silap jadi lambat pulak. Dalam pukul 6.30 petang baru sampai sek. Apapon memang best. One of the best memories ever. Lagipun dapat merapatkan hubungan yg tak berapa nak rapat dengan kengkawan aku yg aku tak berapa rapat. Ahahah ayat apakah ini?


Sila muntah sebab aku tau post aku kali nie panjang. Haha, kalau dah simpan lama sangat jadi makin panjang lah jawabnya. Watermark pon ada yg tak sempat nak letak, bukan tak sempat tapi aku kurang rajin sikit kali ni, haha. May peace be upon you :))

Spread some love

0 comments: